Muzeum Kolejnictwa

23 lutego 2012

Dnia 23 lutego wybraliśmy się na lekcję muzealną z zakresu historii kolejnictwa. Gościliśmy w budynku byłego Dworca PKP Warszawa Główna Osobowa, gdzie obecnie mieści się Muzeum. Zwiedzaliśmy niezwykle bogatą ekspozycję modeli kolejowych w salach wystawowych, a także mieliśmy okazję obejrzeć zabytkowy tabor w skansenie. Pani przewodnik w interesujący sposób przybliżyła nam wiele zaskakujących i ciekawych szczegółów dotyczących zaprezentowanych eksponatów.

Lekcja muzealna była ciekawa. Dowiedzieliśmy się od pani przewodnik jak bardzo zmieniała się kolej w ciągu stuleci. Niektóre rzeczy ulegały ulepszeniu, a z niektórych rezygnowano, by udoskonalać wynalazek. Podczas wycieczki usłyszeliśmy też o dziewiętnastowiecznych standardach przedziałów dostępnych w pociągach, na dworcu i peronie. Pani przewodnik nauczyła nas rozróżniać rodzaje pojazdów szynowych (parowozy, elektrowozy itp.). Modele pociągów mogliśmy zobaczyć na ruchomej makiecie, która chyba wszystkim bardzo się spodobała. Wycieczka była bardzo interesująca. Szczerze mówiąc nigdy wcześniej nie zastanawiałam się nad historią pociągów, a myślę, że przydaje się wiedza na każdy temat. Wizyta w Muzeum Kolejnictwa . choć nie dla wszystkich szczególnie ciekawa . wzbogaciła naszą wiedzę o otaczającym nas świecie.

Olga Grabowska

W tym Muzeum znajduje się mnóstwo modeli pociągów, ruchoma makieta i skansen z oryginalnymi wagonami. Podczas lekcji usłyszeliśmy o ludziach, którzy wymyślili pierwsze pojazdy szynowe. Pani przewodnik wspomniała też, że w miejscu Muzeum był kiedyś dworzec kolejowy. Najbardziej zaciekawiło mnie to, że transport kolejowy istniał już w starożytności. W 1804 roku pojawił się pierwszy parowóz skonstruowany przez Richarda Trevithicka. Wycieczka nie podobała mi się jednak, ponieważ nie widzę niczego interesującego w kolejnictwie. Może podczas kolejnej wizyty w tym Muzeum dowiem się czegoś ciekawszego.

Jakub Guziński

Po obejrzeniu wszystkich eksponatów poszliśmy do sali, w której dostaliśmy mały test sprawdzający naszą wiedzę. Według mnie był to dobry pomysł na zakończenie i wszyscy chętnie przystąpili do pracy. Uważam, że była to jedna z ciekawszych i interesujących wycieczek.