W trakcie zajęć dzieci poznały historię powstawania książki, dowiedziały się, jak na przestrzeni wieków zmieniały się rodzaje i formy książek. Omówiono także pojęcia związane z ich budową i redakcją. W drugiej części lekcji uczniowie utworzyli zespoły redakcyjne i przygotowali własne projekty wydawnicze. Warsztaty zakończone zostały prezentacją gotowych książek.
Pani opowiadała nam o tabliczkach glinianych, które powstały w Babilonie 5500 lat temu. Pisano na nich pismem klinowym. Następnie mówiono o Egipcie. Tam wymyślono papirus i hieroglify czyli pismo rysunkowe. Papirus robi się z warstw odpowiednio wyprasowanej trzciny. Potem była Grecja. Wymyślono tam szkołę i skryptorium. Na koniec pani mówiła o Janie Gutenbergu – wynalazcy czcionki drukarskiej. W drugiej części zajęć robiliśmy własną książkę. Wycieczka bardzo mi się podobała.
Ania Zatryb
Dowiedzieliśmy się, ze Babilończycy wymyślili pismo kinowe, regały na książki, bibliotekę i katalogi. Swoje tabliczki trzymali w skrzynkach. Egipcjanie natomiast pisali na nawet pięciometrowych zwojach papirusu. Gracy, żeby nie pisać długich zwojów, podzielili to pisanie na części: tekst – ilustracja. Ponieważ zwoje moczyły się, wymyślono okładkę. Po zakończeniu wykładu wszyscy robiliśmy własne książki. Ja wybrałem zwój z uwagi na możliwość zamieszczenia dużej ilości tekstu i lekkość książki.
Karol Kijanowski
Pani przewodnik opowiadała nam historię książki od powstania do wynalezienia druku. Najpierw usłyszeliśmy o książkach w Babilonie. Potem pani mówiła o hieroglifach, czyli piśmie obrazkowym. Później była starożytna Grecja. A na koniec opowiadała o wynalezieniu druku. Wycieczka mi się podobała.
Kacper Żołądkowski