Zielona Szkoła

6-10 maja 2013

6 maja 2013 r. wybraliśmy się na Zieloną Szkołę do Krasnobrodu i okolic. Pogoda od samego początku nam dopisywała, było ciepło i słonecznie. Po drodze zatrzymaliśmy się w Lublinie. Zwiedziliśmy Starówkę, Muzeum na Zamku oraz Skansen. Lublin to jedno z najstarszych miast Polski. Obok średniowiecznej Bramy Krakowskiej naszą uwagę przykuł Zamek Lubelski. Spacer po Starym Mieście wśród zabytkowych kamienic, pięknych i przytulnych kawiarenek był dla nas ciekawym doświadczeniem - podróżą w przeszłość. Gdy w końcu dotarliśmy na miejsce do Krasnobrodu, oczom naszym ukazał się hotel położony w sercu Roztocza, wśród niezwykle malowniczych, lesistych wzgórz. Perłą Krasnobrodu jest Sanktuarium Maryjne z zabytkowym, drewnianym spichlerzem ,muzeum i kaplicą na wodzie. Roztocze to wyjątkowe miejsce, w którym można poczuć smak przygody. Ciekawe zabytki, krystalicznie czyste powietrze, spokój, cisza to niewątpliwie walory tego miejsca.

Podczas drugiego dnia naszego pobytu na Zielonej Szkole zwiedziliśmy Chełm, Stare Miasto, Muzeum Ziemi Chełmskiej oraz Podziemia Kredowe. Niezapomnianą przygodą okazała się jednak wycieczka do podziemi, w których trasa turystyczna liczy ok. 2 km. Tam poznaliśmy prawdziwego Ducha Bielucha, który opiekuje się tą podziemną krainą.

Następnego dnia wybraliśmy się na wycieczkę po Puszczy Solskiej. Urzekły nas piękne, czyste rzeki płynące przez dziewicze lasy oraz labirynt dróg i ścieżek wijących się wśród lasów. Wizyta w Zagrodzie Guciów w Zwierzyńcu była ciekawym doświadczeniem. Natomiast co bardzo nas zainteresowało to mieszcząca się w starych stajniach wystawa meteorytów, minerałów i skamieniałości z obszaru między Wisłą a Bugiem. Ten dzień zakończyliśmy ogniskiem i konsumpcją przepysznych kiełbasek.

Czwarty dzień naszego pobytu to wycieczka do Zamościa, miasta zaprojektowanego przez Bernarda Morando na zlecenie Jana Zamoyskiego . Zamość nazywany jest jako „Miastem Arkad”, „Perłą Renesansu”, oraz „Padwą Północy”. Stare Miasto to zespół ponad 200 zabytków. Centrum stanowi Rynek Wielki z charakterystycznym Ratuszem. W muzeum Zamojskiego obejrzeliśmy kolekcję zbiorów z historii miasta i regionu oraz zabytkowe wnętrza. Zapoznaliśmy się  z historią Zamościa jako miasta idealnego zaprojektowanego wg renesansowych traktatów. Jak mówią tutejsi tu czas płynie inaczej, a każda potrawa ma wyjątkowy smak.

Piątego dnia mieliśmy okazję zwiedzić Sandomierz, Dom Długosza, Ratusz oraz podziemną trasę turystyczną. Miasto o X-wiekowej historii jest malowniczo położone na krawędzi wyżyny Kielecko – Sandomierskiej opadającej kilkudziesięciometrowymi skarpami do doliny Wisły. Było siedzibą książąt i rezydencją królów. To miasto urzekło nas swoim klimatem i historią.

Oferta Zielonej Szkoły okazała się bardzo ciekawa i bogata w atrakcje turystyczne. Spędziliśmy aktywnie ten czas i oprócz pamiątek zostaną nam w pamięci miłe i niezapomniane chwile oraz z pewnością pozostanie na długo smak przygody.

Najbardziej podobało mi się zwiedzanie kredowych podziemi i opowieść o Duchu Bieluchu. Czas spędzony w Zwierzyńcu to kontakt z leśną przyrodą oraz wizyta w muzeum przyrodniczym. Bardzo podobał mi się również Lublin oraz Zamość.

Antonina Szpak

Zielona Szkoła okazała się bardzo fajna. Zwiedzaliśmy wiele ciekawych miejsc. Najbardziej jednak podobało mi się zwiedzanie podziemnej trasy. Już nie mogę się doczekać kolejnej wycieczki.

Jakub Cybulski

Na Zielonej Szkole było bardzo fajnie. Byliśmy w wielu miastach, Lublin, Zamość, Chełm, Sandomierz. Zwiedzaliśmy różne muzea, bawiliśmy się na dyskotece. Ten pobyt w Krasnobrodzie zapamiętam na długo.