Zielona Szkoła w Krakowie

26-30 maja 2014

W słoneczny, ciepły, majowy poranek wybraliśmy się jak co roku na Zieloną Szkołę, tym razem w kierunku Krakowa i okolic. Podczas wycieczki odwiedziliśmy Kraków - jedno z najpiękniejszych polskich miast. Odkryliśmy klimat starych murów zamkowych, wzgórza na Wawelu z jaskinią smoka, uroczy rynek z przepięknym Kościołem Mariackim. Zapoznaliśmy się z symbolami tego wspaniałego miasta. Śmiało można powiedzieć, że Kraków to perła polskiej architektury. Miasto to zachęca turystów licznymi atrakcjami turystycznymi, jak i kulturowymi. Będąc w tym mieście mieliśmy okazję usłyszeć słynny na cały świat hejnał mariacki. Ciekawostką była dla nas wiadomość, że hejnał mariacki jest grany już od 600 lat co godzinę i zgodnie z tradycją na 4 strony świata przez trębacza.

Kraków to miejsce, które posiada zakątki magiczne wręcz nadzwyczajne. Takim wyjątkowym miejscem bez wątpienia jest Wawel - wizytówka Krakowa. W Katedrze Wawelskiej zobaczyliśmy słynne na cały świat grobowce polskich królów, wodzów czy twórców polskiej kultury tj. Piłsudskiego, Mickiewicza, Słowackiego. Wawel urzekł nas swoim niepowtarzalnym historycznym klimatem. Duże wrażenie zrobiła na nas kopalnia soli w Wieliczce, uznana za dziedzictwo kulturowe, przyrodnicze, wpisana na listę zabytków UNESCO. Zwiedzanie tego miejsca rozpoczęliśmy od pokonania 300 drewnianych, krętych schodów. Wysiłek nasz został wynagrodzony, kiedy ujrzeliśmy piękne kaplice, jeziora, groty solne, ciekawe rzeźby i płaskorzeźby solne. Obok ciekawych zakątków można tu podziwiać liczne zgromadzone urządzenia, sprzęty, które niosą ślady prac górniczych.

W kolejnych dniach trwania Zielonej Szkoły odwiedziliśmy Kopiec Kościuszki - poświęcony bohaterom narodowym - Tadeuszowi Kościuszce, Wystawę Figur Woskowych - poświęconą wybitnym Polakom walczącym o niepodległość Polski. Rejs statkiem po Wiśle był dodatkową atrakcją i wzbudził wiele pozytywnych emocji. Po Zielonej Szkole zostały nam już tylko miłe wspomnienia, a Kraków z pewnością jest miejscem, do którego zawsze warto wrócić, by na nowo odkryć jego czar i niepowtarzalny charakter.

Zielona Szkoła była bardzo ciekawa, widzieliśmy wiele zabytków i niesamowitych miejsc, o których tylko słyszałam. Byliśmy też w Wieliczce i wtedy dostaliśmy specjalne słuchawki, żeby dobrze słyszeć pana przewodnika. Spodobały mi się rzeźby z soli. Muszę przyznać, że to wyjątkowo ciekawe miejsce. Można tam kupić wiele atrakcyjnych pamiątek. Usłyszałam też hejnał mariacki, grany o pełnych godzinach. Duże wrażenie zrobił na mnie Dzwon Zygmunta, którego mogłam dotknąć. Kraków to bardzo ładne miasto.

Karolina Kijanowska

Na Zielonej Szkole dużo zwiedzaliśmy, nie było czasu na nudę. Wieliczka urzekła mnie. Piękne zakątki, solne rzeźby. Zainteresowała mnie legenda o ławeczce, którą opowiadał pan przewodnik. Jak się na niej usiądzie to będzie się miało szczęście w miłości i nauce. Codziennie odkrywaliśmy tajemnice Krakowa z przewodnikami i było to ciekawe doświadczenie. A wieczorami w pokoju hotelowym nasza pani czytała nam do snu. Gdy wracaliśmy cieszyłam się, że niedługo będę w domu, ponieważ tęskniłam za rodzicami.

Zosia Radzikowska

W tym roku wybraliśmy się do jednego z najpiękniejszych miast Polski, do Krakowa. Pani przewodnik oprowadzała nas po mieście gdzie zwiedziliśmy m.in. Rynek Główny, Kościół Mariacki, Smoczą Jamę i opowiadała różne historie np. o hejnale z Wieży Mariackiej. Jedną z większych atrakcji było zwiedzanie kopalni soli „Wieliczka”. Kolejną atrakcją było ognisko z kiełbaskami, dyskoteka –na której świetnie się bawiłem i oczywiście rejs statkiem po Wiśle. Pod koniec Zielonej Szkoły pogoda nam się popsuła, ale i tak wszyscy miło wspominamy tą wycieczkę. Szkoda, że tak szybko minęła.